Historia roweru

Rower, który jest bohaterem tej strony, "przyszedł na świat" w 1967 roku w Zjednoczonych Zakładach Rowerowych w Bydgoszczy.

Pod koniec lat 60. XX w. produkowano w Polsce serię rowerów na kołach 20-calowych o nazwie "Karat".
Były to pierwsze "składaki" w naszym kraju.

Konstrukcja tych rowerów była skopiowana z brytyjskiego Bickertona i posiadała te same wady. "Składalność" Karata sprowadzała się w zasadzie do istnienia jednego, topornego zawiasu zamykanego na 2 śruby (w późniejszych wersjach na jedną), do których odkręcenia potrzebny był klucz (później zastosowano nakrętki motylkowe, a następnie, stosowany do dziś, zawias dźwigniowy). Zawias ten znajdował się w mniej więcej połowie długości dolnej rury ramy.
W latach 70. XX w. producent zmienił nazwę na Zakłady Rowerowe "Romet" i wypuścił całą serię składanych rowerów o różnych rozmiarach kół i ram, które wszystkie razem określane były mianem "składaków".

Dostępny w Polsce Karat miał swój eksportowy odpowiednik pod nazwą UNIVERSAL.
Tą nazwę nosiły również inne modele rowerów wysyłane za granicę.

  • rachunek
Jeszcze w 1967 lub na początku 1968 roku rower wyeksportowano do Wielkiej Brytanii.
13 marca 1968 roku, w jednym z londyńskich sklepów rower został sprzedany za 20 funtów.
Nie wiadomo dlaczego nie został nawet rozpakowany.

W pewnym mieście w Anglii, po śmierci dziadków ich wnuczka w spadku przejęła dom, a w domu tym w spiżarce  wśród wielu innych bardzo starych rzeczy stał On. Spiżarka ta nie była odwiedzana przez bardzo długi czas, aż pewnego dnia (a nie był on słoneczny) wnuczka wystawiła wszystko na sprzedaż.Na wyprzedaży pojawił się nowy właściciel który po sprowadzeniu roweru do Polski postanowił stworzyć tę stronę,napisać kilka słów i zebrać jak najwięcej informacji o tym wyjątkowym rowerze.

Komentarze  

 
#1 Piękny rowertomek 2012-09-17 14:56
Piękny rower, idealny na prezent na komunię ...
Cytować